Plate 15
"Pulling off a horse's tail hair by hair"
Moriae Encomium
Illustrated by Hans Holbein the Younger
Single Greeting Card (with matching Envelope)
Code: H ME15 SGC |
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Reproduction on 8x12" sheet
Code: H ME15 8x12 |
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Reproduction on 12x18" sheet
Code: H ME15 12x18 |
Holbein's illustration shown in Plate 15 from Moriae Encomium is associated with the following text drawn from
John Wilson's 1668 translation:
But, to return to my design, what power was it that drew those stony, oaken, and wild
people into cities but flattery? For nothing else is signified by Amphion and Orpheus' harp.
What was it that, when the common people of Rome were like to have destroyed all by
their mutiny, reduced them to obedience? Was it a philosophical oration? Least. But a
ridiculous and childish fable of the belly and the rest of the members. And as good success
had Themistocles in his of the fox and hedgehog. What wise man's oration could ever
have done so much with the people as Sertorius' invention of his white hind? Or his
ridiculous emblem of pulling off a horse's tail hair by hair? Or as Lycurgus his example of his
two whelps? To say nothing of Minos and Numa, both which ruled their foolish multitudes
with fabulous inventions; with which kind of toys that great and powerful beast, the people,
are led anyway.
The associated French text from L'Eloge de la Folie (1728) follows:
J'ai fait là un assez bel écart: rentrons dans le chemin que nous avons quitté. Quelle vertue,
quelle puissance a rassemblé dans l'enceinte d'une Ville, ces hommes naturellement durs,
sauvages, rustiques? Qu'est-ce qui a pu apprivoiser ces animaux farouches? La Flaterie: c'est
ce que signifie la Fable d'Amphion & d'Orphée. Qu'est-ce qui a élevé le People Romain à
un tel degré de puissance, qu'il ne visoit pas à moins qu'à la conquête de l'Univers? La Flaterie.
Mais qu'est-ce qui a ranimé, réuni ce vaste Corps, lorsqu'il étoit sur le point de tomber en
morceaux? Fut-ce un Discours philosophique? Rien moins que cela. Ce fut une ridicule &
puerile Fable, inventée sur l'Estomac & sur les autres Membres. Themistocle prdouisit le
même effet, par son Apologue du Renard & du Hérisson. que le Sage employe le plus
profond raisonnement de la Philosophie; réussira-t-il comme un Sertorius avec sa Biche
imaginaire, ou avec sa plaisante ruse des queues de Cheval? Parviendra-t-il à ses fins, comme
ce célebre Législateur de Lacedemone, avec ses deux Chiens? Je ne dis rien de Minos ni de
Numa, qui, par des inventions fabuleuses, surent si bien faire valoir la sottise du Peuple.
Car c'est principalement par ces niaiseries, que cette grande & grosse bête, nommée Vulgaire,
se met en mouvement.